”Kamu semua akan melihat keburukan yang dibawa
oleh Muhammad bin Abdul Wahhab ini”.
(Sila rujuk kitab:”As-Suhubul Wabilah ‘ala Dhoroi’hil
Hanabilah” cetakan Maktabah Imam Ahmad m/s 275).
Demikianlah
saudara kandungnya sendiri dan bapanya mengingatkan umat Islam agar berwaspada
dengan ajaran yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahhab yang sesat ini. Perlu
diketahui bahawasanya golongan Wahhabi dewasa ini menamakan diri mereka sebagai
Salafi (1) atau Salafiah, kononnya mengikut manhaj
Ahli Salaf, sedangkan pegangan mereka (Wahhabi) sama sekali bercanggah dengan
pegangan ulama-ulama salaf. Antara pegangan Wahhabi ialah mereka beriktiqad
bahawa Allah adalah jisim duduk di atas arasy dan mempunyai tempat (2).
Ini memang jelas bercanggah dengan pegangan ulama Salaf. Seorang ulama besar
yang hidup di zaman salaf yang mana beliau dianggap sebagai ulama Salafi yang
masyhur di zamannya telah berkata di dalam risalah Aqidahnya yang masyhur:
ولاتَحْوِيْهِ الجِهَاتُ
السِتُ كَسَائِر المُبْتَدَعَاتِ
Maknanya: “Dan tidak meliputiNya arah (lokasi) yang
enam seperti sekalian makhluk”.
Maka
ternyatalah bahawa pegangan Wahhabiah memang jelas bertentangan dengan
ulama-ulama Salaf, dan mereka cuba
menipu umat Islam dengan menamakan diri mereka dengan Salafi atau Ahli Salaf.
Jangan sekali-kali terpedaya dengan Wahhabi dengan Salafi. Alangkah jahilnya
mereka yang mengikut dan memuji serta mempertahankan golongan Wahhabiah yang
sesat ini.
Rujukan : Buku Penjelasan Peristiwa Israk Dan Mikraj Dari
Kaca Mata Ahli Sunnah Wal Jama’ah tulisan Ahmad Faidzurrahim Hj Mohd Alwi m/s
26 nota kaki nombor 10
(1)
“…Bermula
mereka itu (golongan Salaf) orang yang adalah mereka itu di dalam masa dahulu daripada lima ratus tahun. Dan
kata qil, di dalam kurun yang ketiga iaitu kurun sahabat dan tabi’in dan tabi’
al-Tabi’in.
Rujukan : (Rumi) Kitab Aqidatun Najin Fil ‘ilmi Usuliddin
karangan Syeikh Zainul Abidin bin Muhammad Al-Fathani, pengalihan bahasa oleh
Ustazah Noraine Abu m/s 133 bab Golongan Khalaf dan Salaf dan (Jawi) pada m/s
49 barisan ke-17 daripada atas “..bermula mereka itu..”
(2)
“…(Surah
Al-Nahl: Ayat 50). Maka Ahli Salaf berkata mereka itu atas itu: Tiada kami
ketahui akan dia, tetapi Maha Suci Tuhan itu bertempat di atas. Dan Khalaf
berkata mereka itu: Murad dengan puak itu tinggi pada kebesaran…”
“…Dan setengah daripadanya: (Surah Thaha: Ayat 5).
Maka Salaf berkata mereka itu: Tiada kami ketahui akan hakikat tetinggi itu
tetapi Maha Suci zatNya itu berhubung dengan ‘Arasy. Dan Khalaf berkata mereka
itu: Bermula murad dengan tertinggi di atas ‘Arasy itu memerintah dan
memilik jua..”
Rujukan : (Rumi) Kitab Aqidatun Najin Fil ‘ilmi Usuliddin
karangan Syeikh Zainul Abidin bin Muhammad Al-Fathani, pengalihan bahasa oleh Ustazah
Noraine Abu m/s 135 bab Golongan Khalaf dan Salaf dan (Jawi) pada m/s 50
barisan ke-3 daripada atas.
“ …Sesungguhnya
ada perkataan di dalam Qur’an dan hadith yang menyebut muka dan tangan Allah,
maka perkataan itu hendaklah kita I’tiqad thabit secara yang layak dengan Allah
Ta’ala, yang Maha Suci daripada berjisim dan Maha Suci daripada bersifat dengan
segala sifat yang baharu, maka tiada yang mengetahui akan dia melainkan Allah
Ta’ala jua. Demikian inilah perjalanan I’tiqad sekalian sahabat dan orang yang
mengikut sahabat dan orang yang mengikut bagi mengikut sahabat yang dinamakan
‘ulama’ mutaqaddimin.
Tetapi ‘ulama’ muta’akhirin telah berkata adalah
perkataan yang disebut di dalam Qur’an dan Hadith mengatakan muka dan tangan
bagi Allah Ta’ala itu ialah yang dikehendaki dengan muka itu dzat dan yang
dikehendaki tangan itu qudrat, demikian lagi tiap-tiap perkataan yang seumpama
itu dita’wil (ditanggungkan) dengan perkara yang munasabah daripada segala
sifat yang thabit bagi Allah Ta’ala.
Maka di antara i’tiqad-i’tiqad ini yang lebih sentosa
ialah i’tiqad ‘ulama’ mutaqaddimin.
Rujukan : (Rumi) Kitab Risalah At-Tauhid karangan
Allahyarham yang berhormat Dato’ Haji ‘Abdullah bin ‘Abdul Rahman, bekas Yang
Dipertua Jabatan Agama Johor daripada sebuah kitab tauhid di dalam bahasa ‘Arab
yang telah ditetapkan oleh Menteri Pelajaran Mesir, jadi pelajaran di dalam
sekolah-sekolah Mesir, pengalihan bahasa oleh Ustazah Noraine Abu m/s 31-32 dan
(Jawi) pada m/s 18 barisan ke-9 daripada atas.
والله أعلم
Didalam Al Quran ada kata yad dan wajh bagi Allah apa yang Allah kehendaki. Untuk mahluk yad berarti tangan dan wajh berarti muka.
ReplyDeleteyup.. betul.. tapi bagi mereka yang tiada faham akan usuluddin, mengatakan Allah juga bertangan dan berwajah tetapi bertangan dan berwajah yang layak bagi Allah..
Delete